Tavoite

  • Oppia laatimaan yksinkertaisia ohjelmia Racket-ohjelmointikielellä
  • Tunnistaa imperatiivisen ja funktionaalisen ohjelmoinnin ero ja ymmärtää molempien hyvät ja huonot puolet
    • Vertaillaan imperatiivisiin kieliin, kuten Java ja C
  • Ymmärtää mitä ovat sivuvaikutukset ja miten ne liittyvät Racket –ohjelmointiin
    • Missä Racket on hyvä ja millaisissa tilanteissa imperatiivinen kieli voi olla hyvä
  • Tunnistaa ohjelmoinnin peruskäsitteet ja nähdä miltä ne näyttävät Racket-kielessä
  • Saada tuntumaa Racket-kielen syntaksiin pieniä harjoituksia tekemällä
  • Oppia hahmottamaan kaikissa ohjelmointikielissä toistuvat peruskäsitteet
  • Oppia hahmottamaan mitä eroa eri ohjelmointikielillä ja -välineillä on opetuksen näkökulmasta
    • Tutustumme koulutuksen lomassa visuaalisten ja ei-visuaalisten ohjelmointityökalujen/kielten, kuten Racketin, Scratchin, PencilCoden, Javan ja javascripting hyviin ja huonoihin puoliin 

Kohderyhmä
Henkilöt, jotka haluavat lisätä ymmärrystään yleismaailmallisista ohjelmoinnin peruskäsitteistä

Kurssin sisältö

  • Funktionaalisen ohjelmoinnin ja imperatiivisen ohjelmoinnin erot ja yhtäläisyydet
  • Lausekkeet, muuttujat, määrittelyt
  • Koodin haarautuminen, boolen logiikka
  • Funktiot
  • Perustietotyypit, merkkinojot, kuvat, listat
  • Rekursio ja silmukat

Kurssin kesto
1 päivä

Kurssin luonne
30% luentoja ja 70% harjoituksia, pidetään koulutuksen aikana yllä keskustelua opetusmetodeista, välineistä ja kunkin välineen soveltuvuudesta eri ikäkausien ohjelmointitaitotavoitteisiin

Esitiedot
Tietokoneen hyvät käyttötaidot