Tavoite
Oppia laatimaan kaksiulotteisia Indie-peliohjelmia Androidin Dalvik-pohjaisilla työkaluilla eli käytännössä Androidin javan kaltaisella ohjelmointikielellä.
Kohderyhmä
Henkilöille, jotka ohjelmoivat sujuvasti Javalla tai/ja C++:lla, mutta jotka eivät vielä tunne 2D-peliohjelmointia Android-ympäristössä.
Kurssin sisältö
Päivä 1
- Android kehitystyökalut Android-pelin tekemisen näkökulmasta
- SDK/NDK
- Eclipse IDE
- ADB
- LogCat
- Debuggaus laitteessa ja emulaattorissa
- Resurssit
- Grafiikan ja äänen lisääminen peliin
- Lokalisointi
- Android-laitteiden ominaisuudet Android-pelin tekemisen näkökulmasta
- CPU
- Muisti
- Näyttö
- Laitteistokiihdytys
- Sensorit
- Muut laitteet
- Bluetooth ja WiFi
- Mihin nykylaitteet pystyvät
- Mille laitteelle peli tulisi kirjoittaa ja miksi
- Android-peruskäsitteet Android-pelin tekemisen näkökulmasta
- Activity
- Content Provider
- Service
- Intent
- Broadcast
- Notification
Päivä 2
- Pelimaailman mallintaminen
- Oliomallin laatiminen
- Pelitilan pysyvyysvaatimukset ja niiden toteuttaminen
- Pelin älykkyys
- Yksinkertaisen tekoälyn lisääminen peliin
- Törmäysten käsittely
- Oikean grafiikkarajapinnan valinta peliin
- View
- SurfaceView
- Piirtopinnan hallinta
- Orientaation valinta
- Animaatioiden käyttäminen pelissä
- Käyttäjän syötteiden käsittely
- Kosketustapahtumien käsittely
- Näppäintapahtumien käsittely
- Sensoritapahtumat
- Muiden tapahtumien käsittely
Päivä 3
- Peliluupin pyörittäminen
- Android aktiviteetin tilakone
- Säikeiden käyttö ja oikean säikeistysstrategian valinta
- Resurssien jakaminen säikeiden kesken
- Ajastukset
- Satunnaisuus
- Pelimaailman tilan muuttaminen
- Pelimaailman piirtäminen
- Äänimaailman toteuttaminen peliin
- Androidin äänentoistorajapinnat ja niiden tarkoituksenmukainen käyttö
- Android-laitteen suorituskyvyn optimointi Java-ympäristössä
- LibGDX ja Unity Android-pelin tekemisen näkökulmasta
- Lyhyt johdatus mahdollisuuksiin käyttää kolmannen osapuolen kirjastoja ja työkaluja Android-pelien tekemiseen
- Google Play Services –palvelut pelintekijän näkökulmasta
- Pelin julkaiseminen Google Play -kaupassa
Kurssin kesto
3 päivää
Kurssin luonne
30% luentoja ja 70% harjoituksia
Esitiedot
Android kehittämisen perustaidot