Mitä yhteistä on vuosilla 2020, 2021 ja 2024? Jokaisena vuonna kurssiltamme valmistui yksi musiikin ammattilainen ohjelmistosuunnittelijaksi. Kaikki löysivät kurssin jälkeen itsensä töistä ohjelmistosuunnittelutehtävissä. 2020 ja 2021 kursseiltamme valmistuneet ovat edelleen työssäoppimispaikoissaan töissä, mikä on it-alan nykyisessä myllerryksessä alaa vaihtaneilta erinomainen saavutus.
2020 kurssilta valmistui erinomaisin tiedoin sähköisen musiikin taitaja. 2021 kurssilta valmistui sivutoimisena säveltäjänäkin edelleen työskentelevä Amon Kivineva, joka kirjoitti kokemuksistaan näin: Kun ohjelmistojen suunnittelusta tulee uusi ammatti. Kokemuksiaan nykyisessä työpaikassaan Trinerialla hän kuvaili näin. Kivinevan upouutta musiikkia löytyy täältä.
Kevään 2024 valmistuneista rumpali ja musiikkipedagogi Marko Soramäki teki ison peliliikkeen syksyllä 2023 hakiessaan alkavalle Full stack -kehittäjän kurssille. Liekö sattumaa, että nimenomaan koiranomistajat ovat päätyneet kursseillemme – näin on kuitenkin käynyt niin Markon kuin Amoninkin tapauksessa.
Annetaanpa Soramäen Markolle puheenvuoro.
”Päätin pari vuotta sitten vaihtaa alaa musiikinopettajan töistä ohjelmistokehitysalalle. Äkkiseltään ajatellen nuo kaksi alaa vaikuttavat olevan kuin yö ja päivä, mutta minun siirtymää helpotti huomata, että paljon samankaltaisuutta löytyy. Molemmat ovat enemmän tai vähemmän ongelmanratkaisua luovin keinoin. Toki ohjelmistokehittäjänä tuli ensimmäisenä vastaan valtava määrä erilaisia työkaluja, kirjastoja, kieliä ja tapoja tehdä. Lisäksi internet on täynnä erilaisia “tutorialeja”, joista suurin osa vannoo yhden ja määrätyn tekotavan nimeen.
Oppiminen tekemisen (ja virheiden) kautta, niin musiikissa kuin ohjelmoinnissakin on se kaikkein opettavaisin tapa päästä “niskan päälle”, mutta seniorien kokemusta, oppia ja hyvää pedagogista lähestymistä tarvitaan. On paljon rutiininomaisia, jokapäiväisiä, ongelmia, joita projekteissa tulee vastaan melkein projektista riippumatta, joten kun tällaisiin ongelmiin löytyy saman tien vinkkejä ja tekotapoja, niin ei tarvitse itse keksiä pyörää uudelleen. Samaa voisi verrata säveltämiseen: tietotaito musiikin teoriasta ja tyypillisten sudenkuoppien väistelystä karttuu tekemisen myötä ja työkalupakin kertymisen kautta.
Ohjelmien kehittely ja bugien metsästys vaatii kärsivällisyyttä ja päämäärätietoisuutta, jotka kasvavat joka funktion, komponentin ja projektin kautta.
Hyvä oli myös huomata, että kurssilla sai tutustua taitaviin koodaajiin, jotka mielellään auttoivat “noobia” pienissäkin ongelmissa tai aloittelijan huolimattomuusvirheissä. Itse lähestyn ohjelmistosuunnittelua nimenomaan luovan ajattelun kautta, koska se on minulle luontevin tapa työskennellä. Looginen päättelykyky kehittyi kuitenkin yllättävänkin nopeasti siinä ohessa, kun löi vain kädet saveen ja lähti toteuttamaan omaa ajatustaan projektista.
Kurssin eetokseen kuuluva käytännön tekeminen oli loistava tapa saada rutiinia perusohjelmoinnista ja saman tien jotain toimivaa aikaan. Kun kaikki kurssilla tekivät itsenäisesti saman aiheen projektia, niin oli mielenkiintoista vertailla muiden tapoja tehdä, ottaa opiksi, mutta myös perustella omia valintojaan.
Google, ja tarkemmin vielä dokumentointi, on ystävä. Tietoa on loputtomiin, mutta sen oikean löytäminen ja soveltaminen vaati opettelua, mutta siihen myös panostettiin kurssilla paljon: rohkaistiin löytämään ratkaisuja itse osana oppimisprosessia, olemaan mahdollisimman itsenäinen kaihtamatta kuitenkaan avun kysymistä muilta, niin vertaisilta kuin kokeneemmiltakin ohjelmoijilta.”
Ideal Learning kiittää Markoa niin autenttisesta kokemuksesta kuin tiukasta opiskelutahdistakin. Alan vaihtaminen ja uudella alalla pärjääminen ei ole hokkuspokkus -temppu, mutta onnistuu, jos motivaatio ja opiskelumahdollisuudet ovat kohdillaan. Näitä mahdollisuuksia ovat tarjonneet kanssamme yhteistyössä Pirkanmaan ELY -keskus ja Pirkanmaan TE -toimisto jo yli 10 vuoden ajan.
Kiitos kaikille ja erinomaista juhannusta 2024!